Taskukokoista diskordianismia

Mikko Rauhala: Hail Eris
23 tarinaa kaaoksesta ja eripurasta, 37s.
Osuuskumma, 2022

Mikko Rauhalan sympaattisen pienikokoinen, mutta suuriakin aiheita käsittelevä Heil Eris on hauskaa ja oivaltavaa luettavaa. Kahteenkymmeneenkolmeen tarinaan kaaoksesta ja eripurasta mahtuu niin Antiikin Eris-myytti, scifi-kertomuksia, kuin lyhyitä tarinoitakin, sijoittuen historiaan ja nykypäivään. Teos edustanee spekulatiivista fiktiota tai tekstilajien hybridiä joka yhdistää myyttisiä ja fiktiivisiä aineksia. Kreikkalaisen kaaoksen jumalattaren Eriksen (Rooman Discordia) ilmenemismuotojen värittämissä tarinoissa liikutaan mikro – ja makromaailmoissa. Ne ovat ihailtavan tiiviiksi puristettuja pieniä paketteja, vaikka aiheet voivat olla valtaisia. 

”Aurinkokeräimen tuottamat gigawatit höyrystivät tulokkaan atomeiksi. 

”Sana tästä ei sitten leviä moduulin ulkopuolelle”, Sera painotti. ”Maalaisten riitaisuus ei saa saastuttaa Uuden Eedenin meemisfääriä. Tätähän me tänne pakenimme.” 

Leton tärisevä käsi piteli vielä kiinni virtakytkimestä.  

Pakenimmeko?” (s. 35)

Kaaos ja sen aiheuttama riitaisuus hallitsee ja on myös diskordianistien mukaan harmonian ja järjestyksen vastakohtana oleellinen alkuvoima universumissa. Tämä 1950-luvulla Yhdysvalloissa syntynyt oppi mitä voi pitää uskontona, parodiauskontona, pakanuutena tai jopa okkultismin muotona, julistaa epäjärjestyksen olevan hyvä ja luova jumaluus, jota pitää palvoa iänikuisen järjestyksen sijaan. Eris, kultin keskushahmo, heitti myytin mukaan ”Kauneimmalle”-tekstillä varustetun kultaisen omenan jumalien häävieraiden joukkoon, suuttuneena siitä ettei häntä kutsuttu häihin. Kun Paris, palkinnoksi himoitun omenan antamisesta Afroditelle ryösti Helenan puolisokseen Troijasta, tuli jumalatar puolivahingossa aiheuttaneeksi Troijan sodan.

Diskordianismi on uskonto josta ei itseironiaa puutu. Essi Mäkelän pro gradusta ”Parodian ja uskonnon risteyksessä” voi esimerkiksi aiheesta lukea lisää. Diskordianismin Viidennessä käskyssä mm. todetaan ”Diskordianistin olevan kiellettyä uskomasta mihinkaan lukemaansa.” Sitä seuraa ilmoitus: ”NIIN ON KIRJOITETTU! NIIN OLKOON.” Huumori ja vitsit, mutta myös kaaoksen ja riitaisuuden luonteen vakavampi pohdinta, kuuluvat kulttiin. Rauhalan teoksessa parjataan esimerkiksi internettiä vihapuheineen ja riidankylvämisineen huumorin avulla. Eris-alkuvoimaa pitää kirjailijan mukaan oppia kanavoimaan monimutkaistuvan tulevaisuuden kasvavassa kaaoksessa.  

”Verkon syövereissä eripuraisuuden jumalatar nautti tietoliikennepakettivirtojen hänelle tuomasta palvonnasta. Vähänpä kuolevaiset tiesivät, että sosiaalisen median nousun myötä Internet oli Erisnimi isolla E:llä.” (s. 29) 

Miikka Vuori toteaa kritiikissään Hail Eriksestä sen olevan ”diskordianismin perinteessä aika seesteinen ja kesy”, koska siinä ei ole niin paljon seksiä ja huumeita kuin Robert Sheanin ja Robert Anton-Wilsonin Illuminatus!-trilogiassa vuodelta 1975. Mäkelän mukaan diskordianismiin kuuluu kokeilevuus, oman ajattelun kyseenalaistaminen ja kaavamaisuuden vastustus. Seksi- ja huumekokemusten ohella voi diskordianistille siis olla vapauttava kokemus vaikkapa tajuta, että ärsyttävät ihmiset ruokakaupassa ovatkin samanlaisia kuin itsekin on – kaikki etsivät ruokaa kuin muurahaiset. Diskordianisti saattaa kirjoittaa sanomalehteen ilmastonmuutoksen lisäämistä kannattavan kolumnin haastaakseen ajatteluaan. Tai palvoa uskonsisariensa kanssa kaalinpäätä.

Nähdäkseni diskordianismin kirkon valttikortteja on, että jokainen ”mies, nainen ja lapsi tällä maapallolla” voi olla sen paavi ja saada paavikortin, jota ei välttämättä tarvitse. Tässä mielessä Rauhalan pinnalta rauhalliset, mutta sisältä kuohuvat tarinat tuntuvat säteilevän diskordianismin loistavaa ydinvaloa, vaikkeivatkaan riehukaan sen räväkällä puolella ”lisäämässä kaaosta järjestykseen”. Diskordianismi voi olla myös filosofia, joka auttaa rauhoittumaan kaaoksen keskellä. 

”Eris kallisti päätään. 

”En ole auttanut sinua, Aleister.” 

”Etkö”, Crowley naurahti. ”Omin voiminko tein kaiken? Mutta minne voimani katosi?” 

”Taikuutesi on harhaa”, sanoi Eris. ”Tulin vain vierailemaan rinnakkaisten maailmojen kaaoksessa siihen, jossa se on vaikuttanut toimivan.” 

Crowleyn suu loksahti auki. ”Sattumalta.”  

Eris nyökkäsi. ”Ajattelin, että se huvittaisi sinua.”

Naurunremakka muuttui yskänkohtaukseksi ennen kuin hiljeni lopullisesti. (s. 15)

Yllätykselliset näkökulmien vaihtelut ja yhteiskunnallinen kritiikki ovat mielestäni Hail Eriksen herkullista antia. Toimivat hienosti jopa ilman seksiä ja huumeitakin. On mielenkiintoinen näkökulma, että internet isolla E:llä olisi ilkikurisen kaaoksen valtakunta.  

”Monitorille ilmestyi somejulkaisu toisensa perään Erisin klikkailun säestämänä.  

< Ihan oikein, että poliisikin joutui vaihteeksi edesvastuuseen. Linnaan vain ottamaan tutuiltaan turpiinsa! 

Mukavan riitaisa ajatus. Klik, sanoi hiiri OK-napin kohdalla.” (s.28)

Kokonsa puolesta Hail Eris mahtuu vaikka taskuun ja on esineenäkin mukaansatempaava luettava, kevyen ja raskaan vihkivä vihkonen. Ensin ajattelin että kuvitus olisi voinut mielestäni olla hieman mietitympi – naiivit piirustukset vihkon sivuilla ovat kivoja, mutta antavat välillä turhan halvan vessanseinäpiirros-vaikutelman. Ovathan lukujen teemat kuitenkin aika yleviä ja suuria. Mutta hetkessä ajattelin jo toisin, sopivathan ne diskordianistiseen teokseen koko liikkeen ollen lähtöisin kalifornialaiselta yliopistokampukselta. Täydellinen yhdistelmä Rauhalan klassista puhtautta huokuvan, mitään turhaa sisältämättömän kielen kanssa. Eli taisinpa löytää tarinoita lukiessani jo pienen diskordianistin itsestänikin. Kaikistahan se löytyy!  

Aamu Pulkkinen 

Lähteet

Kultturitoimituksen blogiteksti. Miikka Vuori: Kaaoksen jumalattaren kotimainen ylistys – arviossa Mikko Rauhalan Hail Eris. 2022. Viitattu 19.9. 2022  https://kulttuuritoimitus.fi/kritiikit/kritiikit-kirjallisuus/kaaoksen-jumalattaren-kotimainen-ylistys-arviossa-mikko-rauhalan-hail-eris/

Mäkelä, Essi 2012: Pro gradu ”Parodian ja uskonnon risteyksessä”. Notkea uskonto suomalaisten diskordianistien puheessa. Humanistinen ttedekunta, Helsingin yliopisto 

http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201206085940

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s