Sukupuolta näkyvissä

Marja Kangas: Miehiä ja mielenrauhaa
Romaani, s. 269
WSOY 2022

”Olisin erityinen, minulla olisi espanjalainen miesystävä.”

(s.145)

Marja Kankaan toisinkoinen Miehiä ja mielenrauhaa (2022) on eteläeurooppalaista kulttuuria ja sen väestöä eksotisoiva ja hyvinkin perinteisen kaavaan mukaan kulkeva chick lit -teos. Kirjan näkökulma on kuitenkin tunkkainen. Mieleeni tuli 2000-luvun alun romanttiset komediat, jotka saavat feministin pyörittelemään silmiään. Tämä vanhahtava asetelma on kuitenkin viihdyttävä, mikäli kirjaa lukee satiirisena kuvauksena rakkaudenkipeästä ja kotimaataan vihaavasta ikäkriisiin ajautuneesta sinkusta.

Romaani lähtee liikkeelle, kun neljäkymmentä vuotta täyttänyt kuvaamataidon opettaja Tuuli pakenee ikäkriisiä Barcelonaan, jossa ”pilvi haisee ja hiphop soi” (s. 39). Päähenkilön kuvausta uudesta maasta on puuduttavaa lukea. Mieleeni tulevat humoristiset kuvaukset turistista, joka kerran Napolin pizzaa maistettuaan ei unohda mainita jokaisen sen jälkeen nauttimansa pizzan ääressä, miten ”ei tämä suomalainen kyllä siihen kunnon italialaiseen verrattuna ole mitään”.

Tuulin mielestä Suomessa ihmiset ovat lähes yhtä ikäviä kuin sää, kun taas Espanjan lämmössä kaikki on päinvastoin. Mieleeni tulee väistämättä Miika Nousiaisen Vadelmavenepakolainen. Satiirina Miehiä ja mielenrauhaa olisikin Nousiaisen tasolle yltävä kuvaus kotimaataan vihaavasta suomalaisesta. En kuitenkaan osaa poimia tekstistä kohtia, jotka tekisivät siitä satiiria.

”Näissä etelän maissa rakennetaan aina jotain, ja rakennusmiehet huutelevat lattariaksentillaan ohikulkevien naisten kopisevien korkojen perään.”

(s. 31)

Romaani kuvaa eteläeurooppalaisia rohkeina ekstrovertteina ihmisinä, joilla ”flirtti on veressä”. Kirjan asetelmalta odotin humoristista kulttuurierojen tarkastelua, mutta sain eteläeurooppalaisia fetisoivaa kieltä.

Sukupuolesta

”Olen eri planeetalta kuin useimmat miehet”, toteaa Max ollessaan juuri sellainen kuin useimmat miehet (s.160).

Hetken deittailun jälkeen Tuuli löytää Barcelonasta tätä kymmenen vuotta vanhemman Maxin. Max on mies, joka kuristaa ilman suostumusta, pettää kumppaniaan ja ajattelee naisen itkun olevan kutsu miehelle suojella tätä. Tämä uskoo ”uuteen maskuliinisuuteen, jossa miehen ei tarvitse hävetä maskuliinisuuttaan”. Kaikkea tätä ei kuitenkaan romaanissa päivitellä tai kritisoida. Päinvastoin Tuulin mielestä Max on ”miehen mittainen” ja tällä on ”miehen otteet”.

Päähenkilö julistautuu feminismin harjoittajaksi useaan otteeseen. Hän löytää kuitenkin kritisoitavaa jokaisesta vastaantulevasta naisesta. ”Huolellisesti meikanneet tytöt vertailevat akryylikynsiään, jotka ovat luultavasti heidän isiensä kustantamia”, Tuuli kuvailee lukioikäisiä oppilaitaan (s. 9). Ristiriitaisuus oli ärsyttävää, ja teki lukijana mieli viedä Tuuli feministisen ajattelun johdatuskurssille.

”Rintavakoa ei suojella, sukupuolen annetaan näkyä.”

(s. 42)

Myös sukupuolesta kirjoittaminen sai minut pyörittelemään silmiäni useampaan otteeseen. ”Lukiossa tytöt – tai naisoletetut, kuten minun pitäisi heitä kutsua [- -]”, toteaa päähenkilömme, ja toiveeni kirjan satiirista syvenevät (s.16).

Monta kertaa Tuuli käy lähellä tärkeitä aiheita, kuten pohtiessaan, miksi yhteiskunnan mielestä nainen on onnellinen vasta kun hänellä on mies rinnallaan (s.239). Näissä pohdinnoissa romaani ei kuitenkaan pääse yksittäisiä lauseita syvemmälle. Toisaalta tämä on nerokasta, mikäli teoksen lukee satiirina.

”Olisinpa sellainen nainen, joka napauttelisi timantinkovia argumentteja feministisestä omakuvataiteesta kapea menthol-savuke sormissaan”, sanoo Tuuli (s.151). Ole sitten, vastaan minä.

Kielikuvien sokkelo

Kerronta jäljittelee jokseenkin Tuulin ajatusvirtaa. Olisin kuitenkin jäänyt kaipaamaan lisää kuvausta päähenkilön tunteista asioiden tapahtuessa hänen ympärillään. Usein teosta lukiessa tuli olo, että teksti on vain luettelo Tuulille päivänaikana tapahtuneista kommelluksista.

Kirjailija käyttää paljon kielikuvia, jotka kuitenkin tuntuvat tekstistä irrallisilta ja turhan kohosteisilta. Kirjassa on eräs kohtaus, jossa samalla aukeamalla esiintyy kielikuvia musiikista, ajasta ja avaruudesta. Vaikka päähenkilö pohtii elämänfilosofisia kysymyksiä pitkin kirjaa, esimerkiksi Uuno Kailaan lainaaminen kirjan alussa on mielestäni yliampuvaa.

Välillä teos onnistuu huumorissaan, mutta harvat onnistumiset hukkuvat hutiosumien sekaan. Kerronta on välillä myös mukaansatempaavaa, mitä jäin kaipaamaan teoksen muissakin osissa. Muun muassa päähenkilön matkustaessa rakkauden retriitille, hänen tunnetilojaan kuvaillaan mielenkiintoisesti.

WSOY:n sanoin pökerryttävän kiihkeä romaani jää pelkästään pökerryttäväksi. Kuvaukset seksistä olivatkin lähinnä epämiellyttäviä. Nihkeät yritykset humoristisissa kielikuvissa lisäävät myötähäpeän tunnetta, kun päähenkilö kuvaa miesystävänsä ”elintä”. Päähenkilön kumppani Max päätyy myös suostumuksetta muun muassa kuristamaan Tuulia. Tästä ei tietenkään sen suuremmin puhuta.

Satiiria vai ei?

Mikäli koko romaani ja sen päähenkilö Tuuli on tarkoitettu satiiriksi, ansaitsee teos aplodit. Kuvaus itseään feministiksi leimaavasta naisesta, joka kuitenkin löytää virheitä ainoastaan ympärillään olevista naisista miesten sijaan, eikä unohda tuoda sukupuolta esiin arkisissakaan keskusteluissa on loistava. Karikatyyri on onnistunut.  Myös Tuulin ystävättären Klaaran hahmo on kuin oikeistolainen olkiukko feministisestä vegaanista. ”Ois voitu pitää tyttöjen hauskaa, syödä vegaanilounaita ja shoppailla ekologista designia! (s.94)”

Jos satiirisilmälasinsa laskee, jää teos kuitenkin epämiellyttäväksi lukukokemukseksi raskaiden ja problemaattisten henkilöhahmojen ja mielenkiinnon tainnuttavan kerronnan vuoksi. En toki ole nelikymppinen, hetero tai kuvaamataidonopettaja, joten lienee selvää, etten välttämättä kuulu kirjan kohderyhmään.

Roosa Kantola

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s