Sukupolvien kohtaamisia pandemia-Suomessa

Anna-Maria Eilittä: Tämäkin hämärä katoaa

Romaani, 265 s.

Atena, 2022

Anna-Maria Eilittän sukupolviromaani Tämäkin hämärä katoaa kuvaa tunnelmallisesti kolmen eri sukupolven elåmää lähimenneisyydessä. Lotan, keski-ikäisen pörssikauppiaan kaksi pientä lasta jäävät isovanhempien hoitoon hänen ja miehensä Rikun lähdettyä lyhyelle parisuhdelomalle. Lotan isovanhemmat Vuokko ja Eino saapuvat Pohjoisesta Helsinkiin hoitamaan lapsia. Romaanin tapahtumat sijoittuvat pääpiirteissään tälle viikonlopun mittaiselle loma – ajalle, mutta jatkuvat myös hieman sen jälkeen. Lisäksi mukana on paljon takaumia ja muistoja kaikkien kertojien elämistä. 

Päähenkilöt, joita voidaan katsoa olevan neljä, keski-ikäiset Lotta ja Riku sekä Lotan vanhemmat Vuokko ja Eino, vaihtelevat romaanin minäkertojina sen lyhyissä luvuissa. Teos on helppolukuinen ja myös hyvä kuunneltava äänikirjana. Lotta isovanhempineen on kotoisin Lapista ja romaani sisältää myös alueen murretta Vuokon ja Einon käyttämänä. Tämä korostaa kontrastia eri sukupolvien kesken ja vahvistaa romaanin sukupolvien eroja tutkivaa tematiikkaa. Asetelmaan kuuluu myös perinteinen ja hieman stereotyyppinenkin vastakkainasettelu puhtaan maaseudun ja likaisen, moraalittoman kaupungin välillä. 

Tässä piirteessä romaani sisältää mielestäni vanhahtavia tausta-ajatuksia. Aidolla maaseudulla ei sen mukaan taaskaan keskitytä rahan palvomiseen kuten moraalisesti rappeutuneessa kaupungissa. Kaupunkikuvaukset ovat Vuokon fokalisoimana usein negatiivisia. 

Kun Merisatamaranta alkaa häämöttää, näen Lotan ja Rikun talon. Se on kuin mikä tahansa talo lähiössä. Korkeat, suuret ikkunat saavat kuitenkin aikaan sen, että sisällä ollessani tuntuu kuin kuka tahansa voisi katsella minua.” (s. 40) 

Helsingissä ollaan Vuokon ja Einon mielestä tuhlaavaisia, ravintoloista ja jääkaapeista löytyy monenmoisia erikoisuuksia, mitkä oikeastaan ovat aivan turhia. Lotalla ja Rikulla on liian pramea asunto turhamaisine viinikaappeineen. Raha on ottanut liikaa valtaa Lotan mielessä hänen päästyään kiinni vaurastumiseen osakekaupoillaan. Maalla sen sijaan ei tuhlailla, eletään säästeliäämmin ja luonnonläheisemmin. Vuokko ja Eino huolehtivat enemmän myös lähimmäisistään, he pitävät huolta niin Vuokon veljestä, alkoholisoituneesta Aarnista kuin heidän ystävästään Valosta, leskeksi jääneestä ja sairastuvasta vanhasta miehestä. Lotan ja Rikun mielissä pyörii enemmän raha, tuoden sekä tyytyväisyyttä että aiheuttaen stressiä. Lotta harkitsee syrjähyppyä ja Riku ryyppää kavereidensa kanssa. He viettävät lomaansa eri kohteissa individualistisine tarpeineen. Isovanhemmat sen sijaan kokevat lähes kaiken yhdessä. Romaani kulkee henkilöhahmojen sisäistä todellisuutta kuvaten kohti lopussa avautuvia uusia näkymiä, joissa inhimilliset arvot lopulta voittavat rahan palvonnan. Luopuminen, downgradaus ja yksinkertainen elämä alkavat tulla ajankohtaisiksi myös Lotalle ja Rikulle. Luonnonläheiset arvot ja läheisistä huolehtiminen alkavat muistuttaa heitä tärkeydestään. Asetelmat ovat siis kovin perinteisiä, mutta mielestäni tästä huolimatta romaani luo mielenkiintoisen, hieman salamyhkäisen, kyräilevän tunnelman. Sen paras anti on yleisharmaa, latautuva ja myrskyä enteilevä jännite, joka laukeaa hienosti viimeisellä sivulla yllättävällä loppuratkaisulla. Sitä ei olisi arvannut ennalta. 

Romaani sisältää kaunista ja surumielisen rauhallisesti maalailevaa sisäisen ja ulkoisen todellisuuden kuvausta. Loppua kohden on kuin tapahtumien taustalla tikittäisi aikapommi. Henkilöhahmoissa tapahtuu käänteentekeviä asioita, vaikka tapahtumat aaltoilevat ilman suurempaa dramatiikkaa aina kirjan loppumetreille asti. Riku päättää luopua hyväpalkkaisesta työpaikastaan ja vaihtaa perheen asunnon takaisin vaatimattomampaan, merinäköalattomaan versioon. 

Aion hypätä tästä saatanan sirkuksesta ja elää kuten normaalit ihmiset ennen kuin kuolen.”…Että tapamme itsemme työllä saadaksemme asua absurdin hintaisissa neliöissä ja matkustaa kaksi kertaa vuodessa luksuslomalle. En tarvitse tätä. Tarvitsetko sinä? ” (s. 207-208)

Lotta tyytyy lopulta Rikun ratkaisuun ja löytää itsestään ja työkavereistaan uusia puolia. Herätti minussa hieman ihmetystä, miten helposti tämä luopuminen sitten tapahtuikaan temperamenttisessa, työlleen omistautuneessa pörssimeklarissa. Edes parisuhde ei Lotan mukaan ole enää entisensä, mutta lasten takia on tarpeeksi mielekästä muuttaa perheen mukana ja jatkaa avioliittoa. 

Olen sanonut hänelle, että voimme erota, mutta hän ei ymmärrä, miksi eroaisimme. Olen tarjonnut syyksi sitä, ettemme jaa enää yhteisiä tulevaisuudensuunnitelmia, eikä parisuhteemme ole enää aikoihin ollut parisuhde. Hän kohottaa kulmiaan, nyökkää Alman ja Aatoksen suuntaan ja toteaa, että heissä on meille yhteisiä tulevaisuudensuunnitelmia vielä vuosiksi.” (s. 222) 

Värittömyys, negatiivisuus ja minimalistinen pysähtyneisyys ovat mielestäni romaanin kiinnostavimpia piirteitä. Pinnan alla kuohuu ja kiehuu. Lopussa Lotta ikäänkuin antaa vain periksi ja antaa uuden, askeettisemman elämän kannatella häntä. Se on hieman hämmentävää, mutta kiinnostavaa luettavaa. 

Rakastelemme toisinaan. Kun teemme niin hämärässä, unesta raukeina, tuntuu kuin kaikki tapahtuisi jotenkin salaa. Ajattelen, että kerään nämä hetket varastoon, jos meidän kuitenkin käy huonosti. Jätän itsestäni muiston naisena, joka halusi lempiä häntä viileän mökin lattialla keväisinä öinä.

Tunnelma kohoaa loppua kohden hienovaraisilla, psykologisilla ihmisten ja ympäristön kuvauksilla. Einon ja Vuokon lähimmäisistään välittäminen ja huolehtiminen ovat kaunista luettavaa. Lotan raivokas ajatuksenkulku ja stressitilojen kuvaukset ovat mielenkiintoisia. Tunteet eivät Vuokon ja Einon osuuksissa ole aina räiskyviä, mutta pidättyväisen suomalaiset, introvertit tunteiden kuvaukset ovat kuin kurkistuksia henkilöiden päiden sisälle. On mielestäni myös ansiokasta, miten sekä vanhempien että keski-ikäisten näkökulmat tuodaan tasapuolisesti esille. Kireät tunnelmat Lotan ja Rikun suhteen kuvauksissa vaihtelevat lämpimämpiin ja rauhallisempiin yhteiselon kuvauksiin Vuokon ja Einon elämässä. 

Eilittän proosan kieli on elävää, luontevaa ja kaunista. Sen rytmi on mukavan ilmavaa. Lauseet eivät ole liian pitkiä ja jättävät tilaa lukijan mielikuvitukselle. Herää kuitenkin kysymyksiä, miksi henkilöhahmojen luonteet ja arvot ovat juuri näin päin? Mammonan tavoittelu, kontrastina yksinkertainen elämä maanläheisine arvoineen, ei enää nykymaailmassa katso ikää. Todellisuudessa voidaan löytää hyvinkin nuoria ja keski-ikäisiä, vaatimattomampaa elämää viettäviä ihmisiä ja vanhemmissa ikäluokissa rahaa ja sen tuomaa turvaa arvostavia pyrkyreitä. Stereotypioistaan huolimatta Tämäkin hämärä katoaa – romaanissa henkilöhahmot vaikuttavat hyvin luontevilta. Silloin tällöin Lotan karskius ja kovuus ovat ehkä mielestäni hieman epäaitoja. Seksuaalisuus liitetään kirjassa lähes vain Lotan ja Rikun hahmoihin, ja vanhemmat henkilöhahmot jäävät enemmän muumimaisiksi, läheisyyteen ja tunteellisuuteen keskittyviksi. Tässäkin olisi ollut virkistävää, jos vanhempienkin ihmisten seksuaalisuutta olisi valaistu. Lotan seksikuvaukset ovat jollain tapaa ärsyttävän ja jopa teennäisen kolhoja ja karkeita. Hänen ja Rikun seksiaktit ovat lyhyitä ”kimppuun käymisiä” ja saunan lauteilla ”homman hoitamista”. Olisi ollut mukavaa lukea jännittävämpiä ja kauniimpia seksikohtauksia joiden suorittajat olisivat voineet olla eri ikäisiä. Mutta sellaiset eivät kuuluneet tähän romaaniin.  

Pidin kovasti romaanin utuisesta, skandinaavisen melankolisesta tunnelmasta. Sen loppuratkaisu oli hieno kruunu tunnelmalle. Pandemia-Suomen kuvauksena kirja oli erittäin mieleenpainuva, mutta sisälsi silti joitakin maalaisuuden ja kaupunkilaisuuden, sekä eri ikäluokkien stereotypioita, joita välillä ihmettelin. Silti romaani kosketti ja liikutti sykähdyttävine loppuineen.  

Aamu Pulkkinen

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s