Väkivallan hurmaama


patriarkaatti

Ossi Nyman: Patriarkaatti
Romaani, 208 s.
Teos, 2019

Kaisan puoliso sanoi nyt elettävän sellaista aikaa, että jos halusi kirjoittaa miesten ja naisten välisistä suhteista, oli mieskirjailijan tehtävä miespuolisesta päähenkilöstään seksuaalimurhaaja, sillä muuten kirjailijaa syytettäisiin naisvihasta.” (s.142)

Ossi Nymanin Patriarkaatti herättää lukijassaan monenlaisia tunteita, kaikkein päällimmäisenä kenties hämmästystä. Teos on toisaalta inhottava, toisaalta viihdyttävä, toisaalta raivostuttava. Todennäköisesti kaikki nämä tunteet on herätetty tarkoituksella.

Romaanin päähenkilönä toimii Mauri, jonka kerrontaa seurataan jaksoittain kahdenkymmenen vuoden ajalta. Kirjan ensimmäisessä kohtauksessa hän vapautuu armeijasta, perinteisen maskuliinisuuden tyyssijasta, jonka hän olisi itse mieluummin vaihtanut siviilipalvelukseen. Mielessään Mauri palaa usein tuon ajan kokemusten ääreen esimerkiksi muistellessaan kaiken vapaa-ajan täyttäneitä yhteisiä pornografian katsomissessioita.

Teos kokonaisuudessaan on varmaankin parhaiten tiivistettävissä aiempaan lainaukseen. Mauri on kerronnaltaan ja ajatusmaailmaltaan pahasti häiriintynyt. Hän katsoo naisia, kuin nämä eivät olisi ihmisiä lainkaan. Hän kuvaa yksityiskohtaisesti useita väkivaltaisia seksuaalirikoksia, jotka toisinaan päättyvät uhrin murhaan. Kuitenkin Mauri on kertojana epäluotettava, eikä milloinkaan voi olla täysin varma siitä, mitä ”oikeasti” tapahtuu. Hänen tarinansa menevät ristiin, ja osan kohdalla on esimerkiksi täysin mahdotonta, että hän selviäisi teoista jäämättä kiinni. Ytimen häiritsevälle tunnelmalle kuitenkin luo Maurin jokseenkin välinpitämätön kerronta. Kuvauksen kohteena saattaa olla esimerkiksi ruumiin pilkkominen ja kannibalismi, mutta Mauri selostaa näistä kuin arkipäiväisiä askareita. Asiaa ei juuri auta, vaikka kyseessä olisivatkin vain unet tai fantasiat.

Mietin, että naisen sukupuolikromosomit olivat aina XX ja miehen XY. Naine oli aina kokonaan nainen, mutta mies oli aina nainen ja mies samassa ruumiissa. Kukaan ei ollut YY. Ei ollut olemassa sellaista ihmistä, joka olisi kokonaan mies, mutta oli olemassa ihmisten luoma mielikuva tosimiehestä ja se mielikuva oli yrittänyt muuttua väkivalloin lihaksi jo monen tuhannen vuoden ajan.” (s.185)

Romaani tarjoaa mielenkiintoisia näkemyksiä yhteiskuntamme voimakkaan sukupuolitetusta jaosta. Oleellinen syy Maurin voimakkaaseen naisvihaan on se, ettei hän koe olevansa sellainen mies, kuin häneltä odotettaisiin. Esimerkiksi ensimmäinen hänen uhreistaan on armeija-ajan tuttava Viima Lehtonen, jonka Mauri kokee vastaavan itseensä kohdistuneita ihanteita paremmin kuin hän. Teos vihjailee muutamaan otteeseen Maurin mahdollisesta homoseksuaalisuudesta, joten kenties osa Lehtoseen kohdistuvasta vihasta kumpuaa siitä, että tämä on avoimesti lesbo. Lehtonen on myös antanut Maurille lempinimen Mauritania, joka on vääristynyt lähes kaikkien suussa Mauri-Tanjaksi. Huomionarvoista tästä tekee se, että Tanja on myös Maurin entisen tyttöystävän nimi. Mauri tuntuu olevan Tanjasta lähes pakkomielteinen, ja hänelle ero tuntuu olevan kaikkein perimmäisin osoitus kaikista hänen epäonnistumisistaan. Aivan kirjan loppuvaiheilla siirtyvät teoksen aloitussanat myös Tanjan suuhun sekoittamaan entisestään totuuden rajoja.

Romaani tahtoo provosoida lukijaansa, ja se on rakennettu riittävän kompleksisesti, jotta lukijalta vaaditaan aikaa sen tulkitsemiseen. Lukukokemuksena se on melko mielenkiintoinen, joskaan ei ensimmäisenä suositeltavien kirjojen listalla. Mauri on hahmona kiinnostava, mutta hänen sisäiset pohdintansa alkavat melko nopeasti kiertää kehää, kunnes uusi väkivallanteko vaihtaa tarinan suuntaa. Hänet on myös kuvattu toisinaan niin sympaattisena väliinputoajana, että tekojen välissä voisi häntä melkein sääliäkin. Mutta vain melkein, siitä pitävät hänen perverssit kiinnostuksensa huolen.

Annika Kyytinen

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s